Chișinău, 6 martie 2024. Peste 1800 de elevi din instituțiile de învățământ din țară au participat în cadrul Campaniei de promovare a Carierei IT, desfășurată în perioada 5-27 februarie 2024. Inițiativa a fost realizată de Asociația Națională a Companiilor din Domeniul TIC (ATIC) în parteneriat cu Inotek și Rețeaua Centrelor Tekwill.
Campania de promovare a Carierei IT are drept scop evidențierea avantajelor și cerințelor asociate cu o carieră în domeniul tehnologiilor informației (IT) și sporirea gradului de informare cu privire la oportunitățile pe care acesta le oferă. Domeniul tehnologiilor informaționale a devenit unul strategic pentru Republica Moldova. În 2023, industria IT a devenit cea mai mare ramură de export a economiei moldovenești, asigurând aproape ¼ din exporturile de servicii. Cele peste 1700 de companii din domeniu angajează peste 20000 de profesioniști, dar cererea de specialiști depășește cu mult oferta existentă.
În cadrul ediției curente a Campaniei, elevii din 21 de instituții de învățământ general din regiunile Nord, Sud și UTA Găgăuzia au avut parte de o adevărată incursiune în culisele industriei IT, fiind ghidați de profesioniști și antreprenori IT cu experiență. Tinerii au aflat care sunt atuurile unei cariere IT, au discutat cu reprezentanții industriei despre diversitatea de oportunități și direcții de afirmare profesională, despre salarii competitive, mediul de lucru inovativ și dinamic, flexibilitatea la locul de muncă, stabilitatea pe termen lung și posibilitatea de a participa în procesul de creare a unor produse cu impact social și economic.
Un aspect important evidențiat în cadrul sesiunilor de ghidare în carieră a fost și setul de competențe și abilități, motivații și atitudini pe care trebuie să le îmbrățișeze profesioniștii IT pentru a face față cerințelor. Invitații din companiile IT au vorbit despre abilitățile tehnice de bază și au încurajat elevii să acorde atenție dezvoltării unor abilități care sunt esențiale atât pentru o carieră în IT, cât și în orice alt domeniu: abilitățile de comunicare, flexibilitatea, gândirea critică, capacitatea de rezolvare a problemelor, spiritul de echipă, dorința și voința de dezvoltare continuă.
Atitudinea, reacțiile și răspunsurile tinerilor în cadrul sesiunilor au fost o sursă de inspirație, entuziasm și a consolidat încrederea că Republica Moldova crește o generație de tineri responsabili, dedicați și perseverenți, dornici să-și construiască un viitor frumos și să participe la dezvoltarea țării.
Sergiu Ganziuc, elev, Liceul Teoretic „Mihai Eminescu”, or. Drochia: “În cadrul sesiunii de ghidare am realizat că o profesie în domeniul IT este cu adevărat interesantă, deoarece asigură foarte multe oportunități de lucru în echipă, creștere în carieră și afirmare profesională.”
Gloria Dolma, elevă, Liceul Teoretic „Alexei Mateevici”, s. Alexandru Ioan Cuza, r. Cahul: “Aceste evenimente sunt foarte importante pentru tineri, deoarece ne familiarizează cu domeniul IT. Ne oferă detalii despre diversele oportunități și direcții de carieră, ne exemplifică abilitățile pe care trebuie să le dezvoltăm pentru a reuși în industria IT, pentru a crea un viitor mai bun pentru noi.”
Alexandr Bolgarciuc, elev, Liceul Teoretic „Nicolai Tretiacov”, mun. Comrat: “Sesiunile de orientare în carieră sunt foarte importante, mai ales pentru elevii din clasele a IX-XII-a, pentru că anume la această etapă tinerii decid asupra viitoarei profesii și este critic pentru ei să înțeleagă că gama de profesii disponibile nu se referă doar la cele despre care vorbesc prietenii, părinții și profesorii. În cadrul unui asemenea eveniment poți să descoperi ceva nou și să te dezvolți pe oricare dintre direcțiile interesante pentru tine.”
În cadrul Campaniei, tinerii au avut posibilitatea să descopere și oportunitățile educaționale disponibile, inclusiv instituțiile de învățământ superior și cele cu formare duală, care furnizează programe de studii în domeniul IT. În regiunea de nord, reprezentanții Universității de Stat „Alecu Russo” din Bălți au participat activ în cadrul tuturor sesiunilor desfășurate și au oferit informații importante despre direcțiile de studiu disponibile în cadrul universității.
Campania de promovare a carierei, ediția anului 2024, are loc cu sprijinul proiectului „Întreprinderi și Comune Puternice pentru Moldova”, finanțat de Ministerul German pentru Cooperare Economică și Dezvoltare (BMZ) și co-finanțat de Guvernul Elveției. Proiectul este implementat de Agenția de Cooperare Internațională a Germaniei (GIZ).
Liudmila Stihi, Consultat Învățământ Profesional Tehnic, proiectul „Întreprinderi și Comune Puternice pentru Moldova”: “Suntem bucuroși că am reușit să informăm tinerii din diferite regiuni cu referire la oportunitățile de dezvoltare profesională în acest domeniu dinamic și interesant. Comunicarea directă cu reprezentanții companiilor din domeniul IT le-a oferit o viziune mai clară privind multitudinea de profesii existente și instituții de învățământ care oferă pregătire în domeniul respectiv. Sperăm că astfel de activități vor ajuta tinerii în alegerea traseului profesional într-un mod mai conștient și informat.”
Irina Oriol, Directoare Operațiuni ATIC și Manageră a proiectului: “Rezultatele Campaniei de promovare a Carierei IT, ediția 2024, ne inspiră și ne încurajează să continuăm programele și inițiativele dedicate dezvoltării capitalului uman din țara noastră. Am fost impresionați de receptivitatea tinerilor din instituțiile de învățământ, entuziasmul cu care ne-au întâmpinat și atenția cu care ne-au ascultat. Prin implicarea activă a reprezentanților industriei IT și cu susținerea remarcabilă din partea partenerilor de dezvoltare, Tekwill Bălți, Tekwill Comrat, Inotek, am reușit să le deschidem elevilor noi orizonturi, să îi convingem că își pot construi o carieră de succes acasă, în Republica Moldova, că pot contribui la dezvoltarea unor soluții pentru provocări sociale și economice globale, că talentul, potențialul și spiritul inovator este un capital extraordinar de valoros și trebuie să ne asigurăm că îl explorăm eficient.”
Campania de promovare a carierei IT, desfășurată de ATIC începând cu anul 2011, își propune să comunice tinerilor care sunt oportunitățile și avantajele pe care le generează activitatea în domeniul IT. Campania este desfășurată anual de ATIC cu susținerea autorităților administrației publice centrale, sprijinul partenerilor strategici și cu implicarea activă a reprezentanților sectorului TIC. Peste 20 000 de tineri din țară au participat la evenimentele și inițiativele realizate în cadrul campaniei pe parcursul ultimilor 13 ani.