Accesul la internet de mare viteză în clasele de studiu, dar și integrarea tehnologiilor digitale în școlile din Republica Moldova sunt esențiale pentru continuitatea și eficiența procesului de studii actual, dar și pentru dezvoltarea pe termen lung a unor profesioniști competitivi. Conform datelor prezentate în Sistemul Integrat de Management în Educație, 16.575 de elevi și 212 cadre didactice au declarat că nu dețin acces la internet.
De aceea, Ministerul Educației, Culturii și Cercetării, Proiectul de Competitivitate din Moldova, Proiectul TEKWILL, dar și companiile „Starnet”, „Moldtelecom”, „Orange Moldova” și „Moldcell” au semnat un Memorandum de Înțelegere pentru susținerea conectivității la internet în școli și utilizarea tehnologiilor digitale în educație. Parteneriatul vine în contextul în care, pandemia de COVID-19 a reconfirmat necesitatea digitalizării pentru facilitarea și îmbunătățirea procesului și a calității studiilor.
Lilia Pogolșa, ministra Educației, Culturii și Cercetării: „Acum un an, situația epidemiologică ne-a impus să reconceptualizăm procesul de predare, iar cadrele didactice să-și dezvolte competențele digitale pentru a învăța elevii. Împreună ne-am mobilizat și am adoptat diferite modele pentru a asigura calitate în educație. Ministerul Educației, Culturii și Cercetării este recunoscător partenerilor de dezvoltare pentru implicare și contribuție la asigurarea instituțiilor de învățământ cu tehnică de calcul performantă și acces la rețeaua de internet. Mai mult, acest răspuns la necesitățile noastre pentru ca elevii să-și continue studiile vorbește despre relații reciproce de încredere. Competențele acumulate ne vor ajuta să ne mișcăm înainte și să realizăm și alte proiecte pe care ni le propunem.”
Scott Hocklander, directorul Misiunii USAID Moldova: „Agenția SUA pentru Dezvoltare Internațională USAID susține transformarea digitală a educației. Parteneriatul public privat pentru a aduce internet de mare viteză în școli și a susține dezvoltarea abilităților digitale va duce la reducerea barierei de conectivitate, accentuată de criza pandemică. USAID rămâne în continuare un partener strategic pentru avansarea abilităților STEAM (știință, tehnologie, inginerie, artă și matematică) și digitalizarea educației Moldovei prin proiecte precum Clasa Viitorului și Tekwill.”
Ce prevede Memorandumul?
Partenerii publici, privați și de dezvoltare, își vor valorifica propriile resurse și inițiative în desfășurare printr-un efort comun și coordonat de a sprijini dezvoltarea educației digitale a Moldovei, de a obține un impact sistemic, care va avea durabilitate și eficacitate.
Doina Nistor, directoare al Proiectului de Competitivitate din Moldova: „Cu toate că operatorii privați au susținut educația digitală anterior, mai mult în mod sporadic, prin acest parteneriat asistăm la o convergență de eforturi și o sinergie pentru a uni echipamentele, accesul la internet și abilitățile. Ne bucurăm că Proiectul de Competitivitate a facilitat parteneriatul dintre stat, donatori și operatorii privați, pentru că fiecare este o parte componentă indispensabilă și interdependentă pentru a avansa sistemul educațional în era digitală.”
Ana Chirița, directoarea proiectului TEKWILL: „Prin semnarea acestui Memorandum reconfirmăm obiectivele strategice ale Proiectului TEKWILL. În calitatea de platformă dedicată progresului sectorului IT, ne-am propus să dezvoltăm acțiuni cu impact major asupra dezvoltării economice a țării prin îmbunătățirea capacităților antreprenoriale și educaționale ale membrilor societății, dar și a potențialului de cercetare și dezvoltare al instituțiilor de învățământ superior, în conformitate cu cererea de pe piața IT.”
Operatorii de internet susțin conectarea școlilor la internet
Operatorii de internet și telecomunicații s-au alăturat parteneriatului pentru a sprijini conectivitatea Gigabit a școlilor din Moldova, oferindu-le acces la internet sigur, accesibil și de mare viteză, dar și acoperirea sălilor de clasă cu internet pentru integrarea tehnologiilor digitale în cadrul orelor. Furnizorii vor conecta școlile la internet gratuit sau cu prețuri reduse și se vor axa atât pe instituțiile din orașe, cât și pe cele din sate pentru evita decalajul dintre acestea. De asemenea, partenerii privați se vor implica și cu inițiative individuale ce țin de asigurarea echipamentelor și îmbunătățirea abilităților digitale pentru elevi și profesori.
Mariusz Gaca, director executiv „Orange Moldova”: „Educația digitală, odată cu incluziunea digitală, este o parte importantă a strategiei «Orange», stabilită până în 2025. Mă bucur să împărtășesc cu voi că din 2015 și până astăzi, «Orange Moldova» a susținut inițiativele de învățare și formare a 180.000 de beneficiari. Cu această ocazie, vreau să le mulțumesc tuturor partenerilor alături de care colaborăm fructuos de atâția ani și să-i felicit și pe partenerii care s-au implicat în implementarea acestui obiectiv comun care adună atâția oameni talentați.”
Alexandru Machedon, director executiv „Starnet”: „În ultimul an, în discuții cu partenerii externi de dezvoltare, am ajuns la ideea că este necesar ca în fiecare instituție de învățământ din țară să existe o clasă a viitorului. Mă bucur că am fost susținuți în acest proiect și că cei mai buni operatori din țară s-au asociat și au susținut această inițiativă. Visul meu este ca, prin intermediul tehnologiilor, să implementăm mai multe proiecte legate de inovație și digitalizare și să oferim posibilitatea tuturor copiilor din țară să aibă acces la internet pentru a fi mai bine pregătiți de profesiile viitorului.”
Carolina Bugaian, directoare executivă „Moldcell”: „Mă bucur că avem un scop comun, că lăsăm concurența la o parte și contribuim împreună la un viitor sustenabil pentru Moldova. În pandemie am văzut că nici profesorii, nici elevii nu au avut acces la internet în izolare, de aceea am venit cu pachete digitale cu internet mobil și minute gratuite care să faciliteze conexiunea și procesul educațional. Prin intermediul parteneriatului de astăzi ne propunem să continuăm acea susținere cu pachete de internet mobil pentru cel puțin o perioadă de 12 luni pentru cadrele didactice, precum și pentru copii din familii nevoiașe.”
Inna Kiriakova, Director Resurse Umane, Moldtelecom: „Compania «Moldtelecom» își asumă angajamentul de a dezvolta în continuare procesul de digitalizare al educației în Republica Moldova și de a asigura comunicarea la distanță, a oferi pachete gratuite instituțiilor de învățământ și a fi receptivi la solicitările autorităților publice. Doar așa, investind în echipamente performante și în conectarea tuturor sectoarelor la era digitală, vom reuși să ne bucurăm de rezultatele minunate ale educației în Moldova.”
Potrivit Memorandumului, semnatarii își propun:
- Să susțină un ecosistem educațional digital incluziv și performant prin asigurarea echipamentelor digitale, a tehnologiilor și a conectivității la internet accesibil și de mare viteză pentru școlile din Republica Moldova, precum și a conținutului, instrumentelor și platformelor educaționale digitale de înaltă calitate;
- Să consolideze abilitățile digitale ale profesorilor și elevilor din Moldova, care sunt cruciale pentru continuitatea educației adaptate provocărilor COVID-19, precum și pentru investițiile pe termen lung în resurse umane competitive;
- Să integreze diversitatea, echitatea și incluziunea, folosind tehnologia ca egalizator pentru eliminarea diferențele dintre sexe, venituri și loc de trai.
„Memorandumul de Înțelegere pentru susținerea conectivității la internet în școli și utilizarea tehnologiilor digitale în educație” reprezintă un parteneriat dintre Ministerul Educației, Culturii și Cercetării, Proiectul de Competitivitate din Moldova finanțat de USAID, Suedia și Marea Britanie, Proiectul TEKWILL finanțat de USAID și Suedia, dar și companiile „Starnet”, „Orange Moldova”, „Moldtelecom” și „Moldcell”.