
- This event has passed.
BAZAAR E-COMMERCE: SECURITATEA INFORMAȚIONALĂ ȘI CIBERNETICĂ
July 17, 2020 @ 10:00 am
Trecerea la online aduce după sine și o serie de riscuri și amenințări ale securității cibernetice. Odată cu dezvoltarea magazinelor online, antreprenorii trebuie să își asigure un nivel corespunzător de securitate în cadrul platformelor pe care le gestionează, a profilelor de pe rețele de socializare, dar și a datelor bancare și cu caracter personal. Toate acestea în condițiile în care securitatea informațională este parte indispensabilă în dezvoltarea business-ului online. Acestea, dar și alte aspecte ce țin de protecția infrastructurii, a informației și a secretului comercial au fost discutate de către experți în ediția din această săptămână a BAZAAR E-commerce.
Securizarea parolelor de acces
Protecția informațiilor personale și de business începe de la alegerea unei parole complexe, care nu poate fi identificată ușor. La baza regulilor de creare a unei parole este faptul că aceasta trebuie să conțină 8 caractere printre care cifre, litere mici și majuscule, simboluri sau semne de punctuație. Totodată, atunci când alegem o parolă putem utiliza doar prima literă a fiecărui cuvânt dintr-un citat celebru sau titlul unei piese cunoscute, apoi adăugate și numere și schimbate și unele litere în majusculă. Pentru mai multă securitate, parola poate fi generată automat de către unele instrumente speciale, însă este necesară asigurarea că va fi reținută. Pentru menținerea parolei în siguranță, specialiștii în securitate cibernetică recomandă ca aceasta să nu fie expediată prin e-mail sau mesaje instantanee, să fie modificată în mod repetat, să evitați introducerea acesteia în dispozitive străine și utilizarea dispozitivelor personale pentru afaceri. Totodată, este important să creați pentru fiecare pagină web o parolă unică.
Securitatea e-mail-urilor și a mesageriilor
Cea mai răspândită și eficientă posibilitate de atac cibernetic este metoda SCAM, care reprezintă un mesaj de înșelătorie expediat pe e-mail sau în mesagerie și care poate fi prezentat în diferite forme. Aceasta este utilizată pentru a sustrage mjloace bănești de pe conturi, informații, alte date cu caracter personal, etc. În calitate de măsuri de protecție a informațiilor de atacuri cibernetice, se recomandă autentificarea în doi pași, care adaugă un nivel suplimentar de securitate. În cazul antreprenorilor, este recomandabil să utilizeze un antivirus, să activeze firewall-ul și să evite folosirea adreselor de e-mail de muncă în scopuri personale și invers. În interiorul business-ului, sunt recomandate utilizarea serviciilor de comunicare electronică aprobată în cadrul întreprinderii. Pentru a valida orice schimbare a practicilor comerciale, reprezentanții micului business ar putea stabili un canal de comunicare alternativ.
Sisteme de completare automată
Completarea automată în medie reduce timpul de tastare cu aproximativ 25%. Pentru securizarea informațiilor și a datelor cu caracter personal, opțiunea de autocompletare trebuie dezactivată de pe toate dispozitivele mobile dar și cele statice. În cazul unui potențial atac cibernetic, datele personale care deja sunt introduse și salvate facilitează accesul la contul personal. Nu se recomandă autocompletarea datelor bancare pentru plată, adreselor electronice, numele de utilizator și parolelor.
Pop-ups-urile
Pop-ups sunt ferestre sau forme vizuale mici care se deschid atunci când treceți peste ele sau accesați un link, un spațiu de pe ecranul calculatorului. Acestea pot deranja foarte mult, în special atunci când acoperă textul/conținutul studiat cu reclame sau transferându-vă pe pagini nedorite. Acestea pot fi rulate pentru a executa sau a descărca viruși de diferite tipuri. În practică, aceste pop-ups-uri trebuie blocate și configurate excepțiile de la caz la caz, adică setările să permită gestionarea flexibilă a lor.
Tehnica de criptare web
Platformele online și sistemele informaționale necesită tehnici de criptare pentru a oferi confidențialitate, integritate și autentificare sigură. Cea ma utilă metodă de a verifica dacă există SSL este să introduceți adresa web în browser cu https://. Dacă apare o pictogramă în formă de lacăt în browser, cu click pe aceasta veți putea observa informații suplimentare care confirmă siguranța conexiunii.
În susținerea micului business de a trece mai ușor peste transformarea digitală, Proiectul TEKWILL și ADCenter au lansat programul BAZAAR E-commerce, parte din Programul Național „Startup Moldova”. Platforma presupune o serie de evenimente pentru comunitate, unde sunt evaluate de către specialiști în domeniu, soluții pentru business: IT, logistică, marketing, procese interne, resurse umane, etc.
BAZAAR E-commerce este susținut de către Agenția statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID) și Suedia.
Mai multe detalii pot fi aflate AICI.